PROважливе. Мірта Бобан

Відкриття виставки 22 вересня о 15:00
виставка проходить в рамках V фестивалю Дні Хорватії у Львові.

МІРТА БОБАН (Mirta Boban) народилася 1992 р. у м. Задар (Хорватія). Працює в техніці акрилового живопису, переважно на полотні, деколи створює невеликі жтвописні інтервенції на 3D інсталяціях. Закінчила магістратуру з відзнакою у Вищій школі візуальних мистецтв ArtHouse в Любляні (Словенія). Приймала участь в кількох групових виставках, зокрема в Armory Arts Week в Нью-Йорку 2015 р.. Перша персональна виставка “Дикі оливки” відбулась у 2017 р. в м. Задар.

PROВАЖЛИВЕ
Творчість митця — це завжди свого роду дослідження. Творчість молодого митця — це дослідження насамперед себе, своїх можливостей, граней сприйняття та пошуки образів і смислів, експеримент. Молода хорватська художниця МіртаБобан, опановуючи власну творчу енергію, звертається до засад сюрреалізму та примітивізму, водночас апелюючи до виявлення гендерного аспекту творчості, інтуїтивного підходу до утвердження емоційної складової творчого процесу. Зважаючи на важливість самого моменту творення, який триває навіть після того як автор поставив умовну «крапку».Він лише розпочинається, коли глядач стає співтворцем, вступає у взаємодію з твором і вносить свої смисли. Але парадоксально, що хоч думка ззовні для мисткині важлива, водночас вона не визначальна, подекуди навіть спонукає її чинити навпаки. Художниця ставить собі за мету вивести глядача за межі, провести його через кордони, ледь не вимагає дослідити власні обмеження.
Чільним образом у творчості мисткиніМіртиБобан є жінка, її середовище, побут, те, що її наповнює, зокрема своєрідний сюрреалістичний світ внутрішніх переживань. Для художниці важливо показати жінку вільною та сильною, необмеженою у своїх можливостях. Але жінка для Мірти не є феміністкою. Це означало б визнати її слабкою, безпорадною істотою. Не лише жінка як така є джерелом зацікавлення для Мірти. Водночас вона досліджує образ жінки-мисткині та її потенціалу як творця.
У цьому контексті незаперечним є вплив на творчість молодої авторки однієї з найвідоміших жінок-художниць — мексиканської мисткині Фріди Кало. Остання є джерелом інспірації та навіть може бути названа кумиром Мірти. Намагаючись позбавитись видимих впливів мексиканської бунтарки, вона, володіючи власним яскравим творчим темпераментом, намагається шукати нові форми та об’єкти для творчості, зокрема обирає колаж та звичайні промислові манекени, яким надає змісту художніх артефактів, розмальовуючи їх у притаманній їй манері.
Свобода та її різні прояви, що є зокрема характерною рисою творчості Фріди Кало, також знайшла відображення також у доробку молодої хорватської художниці. У своїх живописних та графічних роботах, своєрідних пластичних формах, які апелюють окрім естетичної складової до загальноконсьюмерського сприйняття сьогодення, хорватська мисткиня насамперед наголошує на свободі митця, свободі митця-жінки, свободі у виборі митця загалом. Це для неї той важливий елемент, без якого творчість є неможливою.

кандидат мистецтвознавства Олена Якимова